به گزارش «کالاخبر»؛ مصطفی صفاری در خصوص برنامه عرضه یک واحد تجاری در بازار فرعی بورس کالا در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: در حوزه بازار مسکن معمولا مزایده ها به صورت آگهی در روزنامه ها منتشر می شد که مسلما بسیاری از افراد روزنامه نمی خواندند و از این عرضه ها اطلاع پیدا نمی کردند. اما بورس یک بستر معاملاتی شفاف و منطبق بر مکانیسم مزایده است که با انتشار اطلاعیه های عرضه در آن به صورت شفاف و با جزییات کامل، همه متقاضیان می توانند به راحتی و به سرعت، اطلاعات را دریافت کرده و قیمت ها را ببینند و با هم مقایسه کنند.
وی افزود: بورس یک بستر شفاف برای خریداران و فروشندگان است و هر چقدر شفافیت در معاملات بازار مسکن برقرار شود، برای دو طرف معامله بهتر خواهد بود. طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بهترین محل برای عرضه شرکت ها نیز بورس است. چراکه در بورس های اوراق بهادار امکان رقابت سالم برای همه وجود دارد و خریداران و فروشندگان می توانند اطلاعات لازم را برای انجام یک معامله به سهولت دریافت کنند. به همین ترتیب مشخصه انجام معاملات حوزه املاک در بورس کالا هم همانند بورس اوراق است تا همه بتوانند بر پایه اطلاعات شفاف و کشف قیمت رقابتی با یکدیگر به معامله بپردازند.
این کارشناس مسایل اقتصادی تاکید کرد: تابلوی بورس کالا با توجه به زیرساخت هایی که در اختیار دارد می تواند به عنوان یک تابلوی معاملاتی مناسب برای بازار مسکن به کار گرفته شود و پذیرش و برنامه عرضه یک واحد تجاری در این بورس سرآغاز اجرای عملیات عرضه املاک در بورس است.
اثرگذاری بر قیمت های منطقه ای
وی در خصوص نقش تابلوی بورس کالا در کشف قیمت شفاف و ایجاد تعادل در بازار مسکن گفت: باید توجه داشت که این عرضه ها به صورت یک مرحله ای بوده و معاملات به نوعی یکبار مصرف است؛ به طوری که هر ملک یا واحد مسکونی و تجاری یکبار در بورس پذیرش و عرضه می شود و در صورت وجود خریدار معامله می شود و قرار نیست معاملات پیوسته ای روی آن انجام شود. اما وجود همین تابلوی معاملاتی امکان مقایسه قیمت را برای خریداران و فروشندگان فراهم می کند و می تواند روی معاملات املاک در منطقه مربوط به ملک عرضه شده تاثیرگذار باشد.
حذف دست دلالان بازار مسکن
وی ادامه داد: عرضه مسکن در بورس کالا همانند زمانی که زعفران و یا پسته و یا دیگر محصولات در این بورس عرضه شد، می تواند دست دلالان را از معاملات کوتاه کرده و حاشیه سود آنها را کاهش دهد تا خریدار و فروشنده از این معاملات منتفع شوند. ضمن اینکه بورس کالا می تواند قیمت های واقعی و شفاف را بین عرضه و تقاضا برای همه به نمایش بگذارد که در نتیجه، با فراگیر شدن این معاملات به کمک بورس کالا، کشف قیمت ها در بازار مسکن که تاکنون از سمت فعالان حوزه املاک و بنگاه داران مسکن تعیین می شد، تا حدی در مناطق مختلف تعدیل می شود.
صفاری به بهره گیری از سازوکار بورس در حوزه مسکن در دنیا نیز اشاره کرد و افزود: این مدل های معاملاتی برای مسکن در دنیا نیز مرسوم است و در بورس کالا نیز لازم است برای هر ملک، اطلاعات مربوط به قیمت فروش، جزییات سال ساخت و پروانه ساخت، عکس های داخل و خارج ملک و دیگر مشخصات را به صورت کامل در قالب اطلاعیه پذیرش منتشر کرد تا همه از جزییات آن مطلع شوند.
وی در بیان ارزیابی خود از استقبال خریداران و فروشندگان املاک برای عرضه از طریق بورس کالا گفت: مسکن یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران است؛ اما برای پا گرفتن و رونق این معاملات در بورس لازم است بازیگران حوزه مسکن نیز وارد معاملات شوند و هر چقدر بازیگران بیشتری چه در بخش مصرف و تقاضا و چه در بخش عرضه پای کار بیایند، عمق و قدرت این بازار بیشتر خواهد شد.
کاهش هزینه نقل و انتقالات در بازار
این کارشناس مسائل اقتصادی به هزینه نقل و انتقلات در بازار مسکن نیز پرداخت و اظهار کرد: در بازار مسکن هزینه نقل و انتقالات بنگاه داران معادل یک درصد ارزش معامله است و اگر بورس کالا بتواند این هزینه را برای بازیگران بازار مسکن کاهش دهد، مسلما استقبال از این معاملات بیشتر خواهد شد. در واقع بورس کالا هم می تواند در کاهش هزینه ها نقش یک استارتاپ را هم برای عرضه کننده و هم مصرف کننده بازار مسکن ایفا کند.
ارسال نظر